Sunday, August 24, 2008

Monolog Seorang Nyah

NOTA: Artikel ini ditulis dengan maksud satira, dengan gaya bahasa slanga - pastilah tidak menggunakan tatabahasa rasmi. Jika tidak bersetuju dengan gaya penulisan artikel ini, anda dinasihatkan TIDAK meneruskan pembacaan.


"You ni... I betul-betul sedih bila I dengar you keluar parti you. I dengar you yang buat parti itu. Pasal apa you keluar? Ini dah ada orang buat cerita kata parti you tu dah umur 60 tahun. Kan you nombor satu dan mem you number dua. Mana masuk akal parti you 60 tahun. Tak kan lah you buat parti ni masa umur you 20 tahun. Masa tu you kan cute lagi belajar kat universiti Singapura. You pun masa itu belum jadi Melayu lagi kan? Napa you senyap aje tak cerita yang parti ni you dan mem you yang punya. Ni lah yang Mak tak faham.

La ni I dengar you dah merajuk. I dah dengar banyak cerita. Soh seh soh seh merata-rata. Orang parti you sendiri tak layan you lagi. Orang parti you ni betul-betul buat you macam selipar Jepun -- dah pakai, tinggal kat tepi jamban. Orang dah tak respect you lagi. I dengar kat Kubang Pasu pun dia orang ludah muka you. Ni yang mak tak faham ni. Dulu cium tangan you. Lah ni kentut muka you.

I jadi sedih ni bila I dengar orang parti you kata 'kita belajar dari presiden kita, dia yang ajar kita...' Orang parti you ikut betul-betul perangai you. Dia orang cerita, yang dulu pun you buat kalut bakar bontot Tunku. Lah ni dia orang nak bakar bontot you.

Lah ni orang dah mula cerita kalau you mati nanti mereka tak nak tanam you kat Masjid Negara. I sedih bila dengar labon orang parti you. Tapi masa Tunku mati dulu pun. you tak declare holiday kan? Pasal apa you tak declare cuti? You lupa ke ? Sekarang orang-orang parti you kata hendak ajar you betul-betul. Ni mak sedih. Mak risau you dibuang ke mana nanti.

Tapi mak nak tanya napa dulu you tak hormat pada Tunku? Dia anak raja, lah ni you kena daulat kot. Dah kena tulah. Tu pasal, jangan lawan Raja-raja.

I ada baca surat you yang you cerita masa ini udah tak ada orang parti layan you lagi. Hairan napa orang parti you buat you macam tu? Tak hormat you lagi. Orang parti you lupa you menangis dulu. Mereka dah lupa. Mereka tidak ingat muka cembeng you. Mereka mudah lupa, tak ingat muka you menangis dulu. La ni you nak menangis lagi ke? Kalau you menangis sekali lagi, you hentak-hentak kaki dan guling-gulingkan badan. Baru dia orang ingat you serius. Kalu tidak, dia orang ingat you buat lawak.

Betul ke I ada dengar khabar, ada orang Kubang Pasu nak datang jumpa you tapi kena larang? Woit betul ke cerita ni atau you sendiri yang buat-buat cerita? You memang pandai reka-reka cerita. You ada kelas bila karang cerita. Dulu you karang cerita main bontot.

Lah ni you buat cerita orang kena larang jumpa you. Biar betul cerita ni. Mak tak faham napa orang dilarang jumpa you. Ada lagi ke orang yang nak datang jumpa you? You salah kot... Mungkin orang Bangladesh sesat jalan kat Kubang Pasu?

I percaya betul cerita you tentang Singapura nak ambil negeri ni. I udah lama perhatikan perangai orang Singapura tu. I memang tak percaya negeri kecik tu. Dulu, I dengar mereka ada buat janji dengan Israel. Mereka beli kereta kebal Israel. Ni mereka dah ambil pulau kita. Punat betul Singapura ni.

Tapi Singapura ni bukan macam Penang ke? I dengar parti you juga yang kalut dulu. Tahun 1965 dulu, napa you tak bising hantar askar ambil Singapura? You takut apa? Masa tu you dah jadi Melayu. You ahli exco Pemuda dalam parti you. You dah jadi nasionalis. Tapi satu pun tak keluar dari mulut you. Ni laaa... Mak tak faham napa tak pret pret bising bising dulu.

I sedih bila you jadi korok macam ni. Dah ada orang berani kata you ni patut kena ISA. Orang yang kata ni suku sakat you juga. Asal usul dari India. I tak setuju you kena ISA. I dengar jahat you ni bukan untuk ISA. You tau... tak baik orang yang cadang ISA untuk you. Mana ada kelas you kena ISA. Standard you ni patut macam Slobodan Milosevic. Jangan potong stim. You ada kelas.

I ingat lagi you cakap di OIC. You memang kelas. You betul bukan Kancil. You betul-betul Proton Wira Dunia Ketiga. You berani. You jadi raja di Afrika. Orang Itam tak perlu visa nak datang lawat raja mereka. Lah ni ramai Orang Itam udah masuk Malaysia. Orang Itam ni semua datang nak cari you. Mereka nak jual Black Money pada you. I dengar di Zimbabwe ada Orang Itam nak buat makam besar untuk you kalau you tak diterima di Masjid Negara. Mak jeles dengar cerita ni. You betul hebat. You kelas.

You jaki ke dengan Dolah? Atau you jaki dengan menantu dia yang cute tu? I rasa you sudah silap, pasal ni I sedih. Patut you buat cerita baru untuk Dolah macam you buat cerita bontot dulu.

I sedih bila you merajuk kerana Dolah. Dolah, mana ada kelas. Dia tidur siang malam. Biar mak cerita sini... Lepas pagi election, Dolah bangun jam 11 pagi. Parti you dah jadi haprak tapi Dolah asyik tidur meninggi hari. Kah kah kah. Tapi you juga yang pilih Dolah kan? Ni yang buat mak confused. You selalu salah orang. I sedih bila dengar you salah pilih lagi. You ni cerdik tapi you bodoh. You potong stim I lah.

I ada dengar kawan lama you dari Jay Bee yang kata you ni macam duri. Kawan you ni betul-betul tikam you dari belakang. Betul tak I kata? You tak pandai pilih kawan. I sedih bila kawan lama you cakap lagu tu. Berani dia kata you ni macam duri. Duri ni halus. Dia tak tahu you bukan jenis duri. You tunggul kayu. Tunggul keras.

I sedih betul bila I dengar parti you jadi haprak. Ramai orang udah tak hormat parti haprak yang you buat dulu. I dengar parti-parti lain juga udah mula nak lari tak mahu dekat dengan parti haprak you. Pasal ini you keluar parti? Tapi mak tak faham masa you keluar parti kenapa tak ramai orang yang ikut you? I marah bila you keluar sorang-sorang. Mana geng you yang lain?

Anak you sendiri pun tak ikut keluar. Mana ada kelas anak macam ni. Ini anak siapa?

Bila you keluar parti, I dengar ramai orang buat kenduri syukur. Betul ke cerita ini? I dengar banyak loyar-loyar buruk kat Bar Council buat kenduri. Loyar-loyar buruk ni buka champagne Dom Perignon. You ni betul-betul jadi haprak macam botol.

I sedih dengan loyar kawan you yang kata korek korek korek. I hairan macam mana you ambil dia jadi lawyer you. You ni selalu pilih salah kawan. You betul-betul buat I sedih. Lawyer korek korek korek ni mana ada kelas. Dia ini kelas paling bawah!

I ingat you janganlah merajuk lama sangat. Muka you tambah jobo nanti. I ingat you baik cari peguam yang bagus-bagus bukan yang korek korek korek. I dengar ramai orang nak saman you. You ni sudah jadi selipar Jepun. I risau apa jadi dengan you nanti kalau you kena saman.

Mak tunggu-tungu you buat cerita baru untuk Dolah. Ni you bising cerita lama. Cerita ini dah karat. Maaf... fasal reka-reka cerita ni mak kurang pandai. Tapi I tahu cerita Siti. Auuuw. Jangan bagi I sedih."

Saturday, August 16, 2008

Sumpah Saiful cara kristian-Tok Guru NIk Aziz

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat menafikan laporan yang dipaparkan dalam akhbar arus perdana hari ini, bahawa Saiful Bukhari Azlan bersumpah dengan cara Islam.




Dalam sidang media sempena Muktamar PAS di Stadium Indera Mulia dekat sini, Ustaz Nik Aziz menegaskan, sumpah menggunakan al-Quran bercanggah dengan Islam.
Katanya, apa yang dibuat Saiful dua hari lepas, menyamai apa yang dilakukan oleh orang-orang Kristian yang bersumpah menggunakan Bible.
Tegasnya, Islam hanya menerima sumpah dengan menyebut Wallahi, Wabillahi, Watallahi.
Menteri Besar Kelantan itu juga menempelak Umno yang mempercayai bersumpah dengan cara menggunakan al-Quran.
Katanya, sumpah juga tidak perlu dibuat dalam masjid kerana ianya sama seperti ajaran Kristian yang bersumpah di gereja.
Katanya, orang Islam tidak perlu bersumpah di masjid, sebaliknya boleh bersumpah di mana-mana sahaja asalkan ianya sumpah yang menepati Islam.
Beliau juga hairan mengapa Umno menerima sumpah Saiful dan terikut-ikut dengan amalan agama yang bercanggah dengan Islam.
Ustaz Nik Aziz juga mempertikaikan motif sebenar Saiful bersumpah menjelang hari penamaan calon Permatang Pauh, yang katanya mempunyai maksud yang tersirat.
Beliau amat berharap pengundi-pengundi Melayu yang beragama Islam tidak terpengaruh dengan propaganda media yang memanipulasi sumpah Saiful.
"Saya berdoa dan berharap Dato' Seri Anwar diberikan kemenangan," ujarnya. _

Mari menyingkap keanehan demonstrasi mahasiswa UITM


Gempar. Itulah istilah yang difikirkan sesuai buat tindakan 'berani' para golongan yang bergelar mahasiswa UITM. Suasana jendela politik Malaysia kini dilihat semakin rancak dengan hadirnya semangat berdemo dari pihak mahasiswa. Namun kali ini ianya dianggap pelik,mengapa? Pertama sekali ialah dari segi angkanya iaitu melebihi 5ooo mahasiswa menara gading tersebut. seramai 5ooo mahasiswa UITM berkumpul dan berdemo dihadapan bangunan SUK Selangor. Hal ini tidak lain adalah dek kerna membantah tindakan dan cadangan saudara Menteri Besar Selangor yang mengemukan idea membuka kemasukan menara gading tersebut kepada golongan bukan bumiputra dan bangsa asing.


Tetapi soalnya sekarang mengapa ia mesti diadakan dan dikepalai oleh mahasiswa UITM, mahasiswa yang sering dan sepi dengan demonstrasi mempertahankan hak mereka jika hendak dibandaingkan dengan UKM,UM dan UIA, universitas yang boleh dikatakan lazim dalam perjuangan mereka mempertahankan hak dan menentang kezaliman dan penindasan. Sekiranya diperhatikan dan diteliti sepenuhnya didalam situasi ini, banyak situasi aneh dan ajaib yang berkunjung ketika demonstrasi ini berlaku. Oleh itu didalam tulisan saya untuk kali ini ingin sukacitanya saya mendedahkan keajaiban peristiwa ini, Antaranya ialah




Kenapa pihak polis atau FRU tidak kelihatan atau sememangnya mereka tidak berada di tempat perhimpunan. Sungguh menghairankan jika mereka tidak berada di tempat kejadian! Apakah SB-SB yang ada sudah ‘tidur’ semuanya sehingga tidak tahu satu perhimpunan sebesar itu akan diadakan.
Kenapa pihak kerajaan ataupun pihak polis tidak memberi komen dari segi sama ada perhimpunan ini mendapat permit atau tidak? Selama ini, kalau ada demonstrasi aman sekalipun, pihak polis dan pihak kerajaan mesti sibuk menyatakan perhimpunan tidak ada permit. Sebaliknya, kenyataan Pak Lah yang menyatakan MB Selangor tidak ada kuasa menentukan kuota, nampaknya bersifat menyokong demonstrasi oleh pelajar UiTM tersebut.
Atau apakah pelajar ini telah mendapat permit? Jika ya, alangkah efisiennya pihak polis Malaysia, di mana MB Selangor baru mengeluarkan cadangan pada hari Ahad, pada hari Selasa perhimpunan besar-besaran telah di adakan. Ini bermakna pihak polis hanya mengambil masa sehari sahaja (Isnin) untuk mengeluarkan permit. Tahniah untuk PDRM yang begitu efisien.
Apakah salahnya MB Selangor yang hanya ‘mencadangkan’ agar kuota sebanyak 10% dibuka kepada bukan bumiputera, bukan MB ada kuasa pun untuk ubah kuota tersebut, dia hanya mencadangkan, itu pun untuk meningkatkan status UiTM juga. Ringkasnya, apakah sebuah ‘cadangan’ yang tak salah dan tak membawa kesan pun, perlu dijawab dengan demonstrasi besar-besaran.
Media memetik kata-kata beberapa orang pelajar yang menggambarkan seolah-olah hak keistimewaan orang Melayu akan terhakis dan musnah dengan ‘cadangan’ pembukaan kuota 10% itu. Waraskah hujah ini?
Apakah dalam negara demokrasi kufur ini yang mendewa-dewakan kebebasan berpendapat, kini, dengan hanya menyuarakan pandangan sekecil itu pun sudah dianggap salah dan mesti ‘diperangi’ habis-habisan?

Kita sama-sama saksikan nanti sama ada AUKU akan digunakan oleh kerajaan untuk mendakwa para pelajar UiTM ini yang telah terbabit dengan satu perhimpunan haram, atau jika mereka tidak di dakwa, mungkin sebenarnya perhimpunan ini telah ‘dihalalkan’ oleh kerajaan untuk memburukkan parti lawan? Berdasarkan keanehan yang kita saksikan ini, kita yakin bahawa ia bukanlah secara murni datangnya dari para pelajar, yang masih boleh bergelak ketawa, tersenyum lebar dan bersorak-sorak di sepanjang perhimpunan tersebut. Para pelajar ini langsung tidak kelihatan bersungguh-sungguh memperjuangkan atau risau dengan kehilangan hak Melayu mereka, malah kelihatan bersorak-sorai dengan riang dan tawa sambil menyanyikan lagu terima kasih kepada pemimpin. Jadi, siapakah di belakang tabir? Siapakah di belakang segala ini? Sepertinya seperti terpacul pihakyang memperalatkan golongan ini demi meneruskan seteru politik keji mereka.Wallahu 'alam

P44,Permatang Pauh-berpeluangkah anwar?


Tanggal 16 September 2008 sekali lagi bumi bertuah permatang pauh dihujani dan dibanjiri lautan manusia yang datang dengan berbeda ideologi dan fahaman politik mereka. Jika ingin di ukur dari aspek nombor dan angka, sudah terpapar jelasnya bahawa Dato Seri Anwar mempunyai kelebihan yang nyata. Namun adakah beliau mempunyai peluang yang cerah untu menduduki takhta permatang pauh yang sudah ditaklukinya sejak pilihah raya umum tahun 80 an lagi.
Sudah banyak tokoh dari pihak opposisi yang diletakkan di permatang pauh demi untuk menyekat anwar daripada menduduki tempat di dewan rakyat malaysia. Antara tokoh opposisi yang pernah tumbang di tangan beliau adalah seperti Muhammad Sabu, seorang ikon remaja dari Pas yang lantang dan berbisa suaranya, yang kini, Muhamad Sabu telah pun menyandang tampuk kuasa naib presiden pas. Seterusnya ialah saudara Mahfuz Omar, yang juga seorang calon opposisi yang bukannya calang-calang tajam lidahnya ketika menetang kepincangan umno dahulu, dan sekarang Mahfuz omar telah pun menyandang jawatan ketua dewan penerangan Pas pusat, namun kedua dua tokoh tersebut rebah begitu sahaja ketika menentang anwar dahulu.


Bagaimana pula dengan Arif Shah, siapakah dia??layakkah dia untuk menumbangkan anwar?
Jika kita semua melihat dari segi sejarah pilihanraya kecil yang berlaku di Malaysia ini, ianya adalah sama sekali tidak memihak kepada pihak opposisi, walaupun tempat dan kawasan yang ditndingi itu adalh tersohor sebagai kubu kuat pihak pembangkang. Mengikut pandangan benak dan kotak akal saya, ianya adalah bersabit daripada pelbagai faktor. Dan bagi saya faktor yang paling besar dan paling mempengaruhi keputusan ialah kepincangan Suruhanjaya Pilihanraya, suruhanjaya yang dicanangkan bebas namun dari segi hakikat dan realiti alam nya ia adalah sebuah suruhanjaya boneka dan boneka itu adalh dikawal dan dibawah telunjuk sang perdana menteri dan milik parti pemerintah. Berbekalkan penggunaan media ,kepincangan spr, dan dana dan politik wang yang melampau jadi kemenangan bagi pihak Anwar adalah sesuatu yang belum pasti dan tidak boleh kita katakan kerusi itu sudah dimiliki oleh beliau.

sebagai contoh pilihanraya kecil pendang kedah, walaupun sudah diketahui minda umum bahwasanya pendang adalah kubu kuat Pas dan dahulunya adalah kawasan yang diwakili oleh Presiden Pas itu sendiri iaitu Ustaz Fadzil Noor, namun berbekalkan segala taktik kotor sang penguasa, pendang yang dahulunya marak dengan api semangat Pas tumbang dan rebah juga di tangan pemerintah.

walaupun jika dinilai dari segi ketokohan dan jasa terhadap negara, sudah tentunya Anwar mengatasi 2 orang lawannya di belakang sekali tanpa kelihatan kelibat mereka, namun seperti yang saya katakan tadi kemenangan itu sesuatu yang pasti bagi pihak Anwar Ibrahim.

Konklusinya, sekiranya piliharan raya ini berlaku dengan telus dan adil sudah semestinya permatang pauh dibawah naungan Anwar, namun jika sebaliknya berlaku, peluang untuk kedua dua belah pihak adalh sama dan saksama. Oleh itu sama-samalah kita semua menanti keputusan yang bakal diumumkan oleh SPR kelak.semoga yang benar mendapat hak nya dan yang zalim mendapat azabnya.

Sekian , akhir kata daripada saya, SULTAN ADIL SULTAN DISEMBAH,SULTAN ZALIM SULTAN DISUMPAH!

Mengapa Mesti Assabiyah Wahai Teman-Teman..

Kebangkitan mahasiswa? satu perkara yang gah dan sering kali dinantikan sesiapa sahaja yang terbuka kotak mindanya terhadap kemashlahatan bangsa dan ummahnya. Namun demi apakah tujuannya kebangkitan itu? adakah semata-mata demi agamamu atau demi bangsa mu. Jika ianya adalah demi agamamu Islam ia adalah sesuatu yang mesti, namun jika ianya berpaksikan bangsa, usah lah wahai teman-teman. Usah lah anda berkobar- kobar mempertahankan bangsa mu melewati semangatmu menyelamatkan agamamu. Ingatlah wahai temanku di UITM, sudah dan hantikanlah semua ini. Tidak lah saya menulis ini karena saya adalah seorang yang bergelar golongan yang melupakan akar dan asal usul saya sebagai seorang melayu. Ianaya adalah tidak sama sekali.

Mengapa dakyah yang berteraskan bangsa ini sering kali dirakyatkan di menara gading mu?
Mengapakah dakyah dan syiar Islam mendapat layanan yang sebalik dan seburuknya? Adakah bangsamu ini adalah salah satu jaminan bagimu pabila kamu menghadap Allah kelak? Mengapa begitu berkobar keringat gagah muda mu pabila kedengaran di telinga mu mengenai cadangan membuka keahlian UITM pada kaum bukan bumiputra? Mengapa pula tidak terketuk pintu semangatmu untuk turun dijalan mentang kezaliman dan kebusukan tindakan sang penguasa pada rakyatnya, baik di Malaysia mahupun di seantero dan pelosok dunia.Mengapa?
Ingatlah wahai teman-teman sesungguhnya bangsa Arab dahulu kala menharungi zaman jahilnya adalah kerana semangat assabiyah dalam kalangan mereka. Semangat mementingkan bangsa dan puak itulah yang melayakkan mereka digelar masyarakat jahiliyah. Tidakkah kalian sedar bahawa kalian semua sedang dan memacu kearah itu. Kearah bangsa yang memntingkan kepentingan bangsanya sahaja. Kita Malaysia adalah sebuah negara yang bukannya dimiliki oleh melayu sahaja, Cina, India dan lain-lain juga menyayangi dan rela berkorban demi tanah tumpah darah mereka ini,
Cubalah kalian fikir sedalamnya, sampai bilakah kalian harus terus dimanjakan dengan syarat kemasukan yang rendah, peluang yang banyak dan melimpah banyaknya di dalam UITM. Sampai bila? Sampai bilakah kalian tidak mahu menerima persaingan dari bangsa lain demi untuk membangunkan bangsa mu sendiri wahai teman. Sesungguhnya tidakkah kalian semua akan lebih bekerja keras selepas ini sekiranya bukan bumi menyertai kalian demi untuk memartabatkan lagi bangsa kalian, sudah pasti kalian tidak mahu melayu tewas bukan?Justeru dengan cara ini, semangat bersaing kalian akan mendadak dan sekaligus menjunjung martabat bangsa.Bukannya ada apa sangat lah dengan cadangan Menteri Besar Selangor, cuma membuka 10 peratus sahaja kepada golongan bukan bumiputra yang juga rakyat malaysia, rakyat yang menyanyikan lagu kebangsaan yang sama, rakyat yang berkongsi rukun negara yang sama. Masih ada lagi 90 peratus lagi untuk kalian, adakah itu tidak mencukupi?
Pengurangan yang dilakukan sebanyak 10 peratus tersebut juga akan sekaligus meningkat keringat menuntut ilmu dalam kalangan bangsaku, Melayu demi untuk melayakkan kaki mereka di menara gading. Tidakkah ini mengusung perubahan dalam benak dan ideologi melayu terhadap peluang dan cara untuk merampas dan menggarapnya.
Para mahasiswa dan mahasiswi adalah golongan intelek yang dikurniakan oleh Allah otak yang cerdas dan sihat sepatutnya lebih bijaksana di dalam memilih bentuk perjuangan yang sebenar. Mengapakah pemikiran mereka perlu disempitkan dengan perjuangan assobiyyah? Mereka seharusnya membebaskan belenggu-belenggu pemikiran kufur assobiyyah ini agar dapat berfikir dengan lebih matang. Jika tidak, mereka akan mudah diperalatkan oleh pihak tertentu. Nasib ‘bangsa’ Melayu bukanlah satu perkara yang patut diperjuangkan, malah haram, dan haramnya teramat jelas dan ia adalah assobiyyah yang sangat-sangat dibenci oleh Rasulullah. Dengan akal yang cerdas dan sihat itulah, mereka sepatutnya meninggalkan assobiyyah dan mengambil Islam, sebagai satu-satunya wadah perjuangan. Mereka perlu ingat bahawa mereka pasti akan dihisab oleh Allah atas setiap langkah assobiyah atau langkah Islam yang mereka ambil. Pilihan di tangan mereka. Perjuangan assobiyyah telah lama menghancurkan dan menyekat kesatuan umat Islam. Disebabkan itulah ia mendapat larangan yang tegas daripada Rasulullah SAW, sabdanya:

”Bukan dari kalangan kita yang menyeru kepada assobiyyah, berperang kerana assobiyyah dan mati kerana assobiyyah” [HR Abu Dawud]

Memperjuangkan assobiyyah Melayu yang haram ini tidak akan menjadikan bangsa Melayu lebih baik, malah akan terperosok nun lebih jauh ke dalam jurang kejahilan dan kemusnahan yang amat dahsyat.

Wahai teman-temanku semua!

Ingatlah akan ayat-ayat Allah, ketika mana kaum Muslimin dahulu dihasut syaithan dan sedikit tergelincir ke jurang assabiyyah, maka Allah swt terus menurunkan ayatNya,

“Wahai orang-orang yang beriman! bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam. Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka jadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayatNya, supaya kamu berpetunjuk.” [TMQ Ali Imran (3):102-103]

Justeru, janganlah hendaknya teman-temanku semua tergelincir dengan hasutan syaithan, baik itu syaithan dari kalangan jin mahupun syaithan dari kalangan manusia yang senantiasa berusaha menyesatkan kalian dari jalan yang lurus. Berjuanglah untuk Islam, jangan berjuang untuk bangsa! Hanya dengan perjuangan kepada Islam sahajalah yang akan dapat menyelamatkan kita dari jurang neraka. Na’uzubillah min zalik.