Saturday, February 14, 2009

selamat datang hari kekasih

berjalan berpusing pusing sekitar bandar eepoh, bandaraya bersejarah, trafik penuh dengan kenderaan, kalau dulu kenderaan hanyalah kereta kuda, yang dimiliki hanya oleh bangsawan dan tok tok batin kawasan pemerintahan, namun sekarang semuanya berubah, kereta yang berinjin dan basikal yang berinjin adalah satu benda yang lazim. kemajuan manusia tidak akn pernah kebelakang mereka.

kekasih dan berkasih, fitrah lazim manusia, mereka berkasih untuk saling mengasihi. perasaan ini timbul adalah kerana Maha Pencipta telah mewujudkan rasa ini dalam setiap makhluk yang dicipta dan tinggal di daratan dan lautan bumi ini. malahan kucing kurap juga mencintai sesama mereka.

namun adakh perasaan kasih dan sayang hanya wujud dalam kalangan sesama pasangan kekasih sahaja. kita manusia selalu mencanagkan perasaan kasih dan sayang terhadap segalanya,datuk datuk,kkorporat korporat, maharaja sering melaung laung mengatakan kekasihan mereka pada segalanya, namun adakah kekasihan ini palsu dan busuk saja.

sudah semestinya tidak bagi mereka yang mengerti keperluan dan kewajipan berkasih-bukan hanya kata dimulut sahaja

lihat sahaja dunia. dimana saja kaki terhenti tidak akan tidak kita melihat kebojokan dan ketindasan disana sini. mereka berkata mereka kasih namun mengapa senjata senjata masih lagi diujudkan-mengapa masih ada lagi supervisor dikilang kilang senjata, untuk apa senjata ini dicipta,untuk apa bom diletupkan, selain untuk mematikan nyawa manusia,mereka jarang mematikan kucing dengan peluru,mereka juga kurang membunuh kijang dengan peluru. abis tu untuk apakah perbelanjaan besar yang di keluarkan borjuis borjuis ini? mereka adalh untuk membunuh manusia .mnusia yang teramat sangat mengerti sifat kasih. alangkah lebih bagus dan bernas hatta uang uang itu diubah arahnya dan digunakan untuk memberi makan pada setiap warga bumi yang dinafikan haknya. lihat melata di dunia ,berlambak pengemis, berlambak mat mat tak makan. mereka ini lah yang layak menerima uanyang besar itu.

sampai bila lagi kita hendak bercanag kasih jika kita sendiri tidak telus untuk menyatakan nya.
berkasihlah antara kamu dan janagan lah kamu membohongi sifat mulia itu.

0 comments: